Sunday, May 13, 2012

Doraemon - contoh pendidikan dalam hiburan?

petikan dari : http://lelucon2020.blogspot.com/ 

Sejak mula mengenali animasi Doraemon sehingga kini, saya hanya memandangnya tak lebih dari sekadar siri animasi yang menarik kepada kanak-kanak. Watak-watak yang comel, penampilan animasi yang ceria dan kepelbagaian jalan cerita (khususnya pengembaraan) menjadi tarikan utama kepada penggemar siri Doraemon. Ditambah pula dengan lagu 'berhantu'nya yang didendangkan oleh penyanyi bersuara 'cute' menarik lebih ramai peminat siri animasi ini. Jadi tidak hairanlah hari ini Doraemon berjaya mengumpul berjuta peminat di seluruh dunia, termasuk Malaysia.
Baru-baru ini saya ditemukan dengan video Doraemon di Youtube (macam biasalah, tv masa kini). Memang seronok mendengar lagunya, sambil mengenang kembali nostalgia lama zaman kanak-kanak. 

Kemudian entah macam mana, saya terpanggil pula untuk mencari terjemahan senikata lagu Doraemon dan saya berjaya menemukan senikata tersebut (terima kasih Halidi Sharifuddin - http://doraemonbintangku.blogspot.com). Senikatanya adalah seperti berikut:
Lirik lagu (Jepun):

konna koto ii na
dekitara ii na
anna yume konna yume ippai aru kedo

minna minna minna
kanaete kureru
fushigina POKKE de kanaete kureru
sora wo jiyuu ni tobitai na

(hai! takekoputaa!)

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

shukudai touban shiken ni otsukai
anna koto konna koto taihen dakedo

minna minna minna
tasukete kureru
benrina dougu de tasukete kureru
omocha no heitai da

(sore! tototsugeki!)

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

anna toko ii na
iketara ii na
kono kuni ano shima takusan aru kedo

minna minna minna
ikasete kureru
mirai no kikai de kanaete kureru
sekai ryokou ni ikitai na

(ufufufu.... doko demo DOA!)

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

-----------------------------------------------------------------------------
Lirik Lagu (Bahasa Melayu):

Bagusnya pekerjaan ini
Syoknya dapat melakukannya
Walaupun punyai banyak keinginan nak buat yang itu, nak buat yang ini...

Apa saja keinginan
Boleh sahaja tertunai
Dengan poket misteri keinginan dapat ditunaikan
Ingin sekali terbang bebas di angkasa

(Nah! Helikopter buluh!)

An, An, An,
Saya amat menyukai
DORAEMON

Kerja sekolah, giliran bertugas, perperiksaan
Walaupun teruk kena buat tugas dan buat tugas ini

Apa tugasan sekalipun
Boleh saja dibantu
Dengan alat istimewa dapat dibantu
Ini dia askar mainan!

(Maju! SERANG!)

An, An, An,
Saya amat menyukai
DORAEMON

Bagusnya tempat itu
Alangkah seronoknya kesana
Ke negara itu dan ke pulau ini dan bayak tempat lagi

Kemana-mana sahaja
Boleh sahaja pergi
Dengan mesin perentas masa hajat dapat ditunaikan
Seronoknya dapat melancong seluruh dunia

(Ufufufu....Pintu kemana sahaja)

An, An, An,
Saya amat menyukai
DORAEMON

An, An, An,
Saya amat menyukai
DORAEMON 
Saya tidak pandai berbahasa Jepun. Jadi saya andaikan terjemahan itu betul. Cuba perhatikan senikata lagunya, dan hayati. Apa yang kita dapat sebagai maksud tersiratnya? Dapatkah kita cari aspek pendidikan dalam senikata lagu tersebut? 
Boleh kata hampir seluruh senikatanya merupakan saranan berbentuk pendidikan. Inilah rupanya maksud lagu Doraemon yang saya sendiri tidak pernah ambil tahu. Mungkin lagunya yang 'berhantu' menjadi ikutan dan siulan ramai. Tapi saya tidak yakin ramai yang sedar makna tersirat yang cukup berharga di sebalik lagu tersebut. Paling tidak pun, saya sendiri.
Sebenarnya, sepanjang saya mengikuti siri animasi ciptaan Fujio F Fujiko ini ada beberapa elemen yang saya lihat begitu ketara dan menjadi tema kepada siri animasi Doraemon. Elemen tersebut ialah:
  • pengembaraan
  • teknologi masa depan (Doraemon, pasti sentiasa ada)
  • sekolah dan latihan ulangkaji
  • buku (Nobita ada almari buku sendiri! dan Ensiklopedia!)
  • sikap yang baik
Bagi yang sering mengikuti siri ini, mungkin boleh semak elemen-elemen tersebut. Semua episod Doraemon pasti akan mengandungi elemen-elemen ini. Cuma yang baru saya tahu ialah lagunya pun ada elemen pendidikan dan sarat dengan nasihat! Jadi kebudayaan Jepun termasuk budaya ilmunya memang jelas digarap dan diterapkan dengan baik ke dalam siri ini.
Jadi, bagi saya siri Doraemon merupakan satu contoh hiburan berpendidikan yang sangat berjaya. Kecuali beberapa unsur lucah ringan yang termuat dalam siri ini (iaitu watak Sizuka atau watak utama lain berbogel, pun budaya Jepun), saya menganggap bahawa siri Doraemon merupakan antara contoh terbaik kepada penerapan pendidikan melalui hiburan. Bahkan siri ini berjaya pula menarik minat penonton dan penyokong fanatik dari serata dunia. Yang tidak baik tak perlulah ditiru!

Mungkin penerbit animasi di Malaysia boleh meningkatkan lagi pencapaian seperti mana Upin & Ipin dan BoboiBoy. Namun yang penting ialah peningkatan dalam aspek penerapan pendidikan ke dalam hiburan generasi muda khususnya kanak-kanak. Apa yang saya nampak, unsur asas pendidikan sudahpun ada (misalnya Upin & Ipin yang bertemakan anak-anak Tabika KEMAS). Cuma masih kurang.

Kedua-dua siri animasi tempatan ini makin popular. Namun peningkatan biarlah berterusan. Jangan cepat berpuas hati. Kalau boleh biarlah ada siri animasi berteraskan budaya Malaysia sepenuhnya yang popular di seluruh dunia! (sepertimana Doraemon yang bertemakan budaya Jepun)

No comments: